Thursday, September 22, 2011

::23 Sept 2011::SAYONARA

Salamalaik...^____^
23 Sept 2011 ari nie my last day of practical training kat CICTS, UNIMAS.  Alhamdullillah akhirnya berjaya jugak aku abiskan training nie.  Gembira ^____^:: Sedih T____T smue aderrr coz lepas nie xdpt dh nak borak2 ng Kak tie, Mama Jue, Kak Ita my supervisor yerrr...n atiqah. Ingat lagi masa mula2 nk g daftar masok 7 June 2011tue, perghhhhhh memang la seram sejuk aku. Sepatutnya msok 6 June 2011 tapi xsure lagi koz madam pon xbagi lagi alamat opis tue.  Then madam suruh jer reg kat CICTS esok ari nyerr.  Memang la kosong zero jer aku pasal opis nie.  Tawakal je laaaa...


Semue tue masa aku mula2 masok dlu laa..tapi skang nie dah boleh ngam kamceng jerr terutamanya dgn dorang tadi laaa..banyak benda yang aku belajar kat opis nie.  Teringat kata2 Pak Hud (nie staf paling senior yerrr) dalam hidup kita nie macam2 benda boleh kite blaja, ambik pengalaman baru hari2  even benda tue kecik skalipun.  Memang betol la kan TQ Pak HUD..hehehehehe
Sebenarnyerrr.......DRAGON BALL ADA 7 BIJI....*______*
iklan jap:):)
Actually..wah omputeh pulek dahhhh!!!
Berbalik kepada kata2 Pak Hud tdi.."SEMAKIN BANYAK KITA BELAJAR..SEMAKIN BANYAK BENDA YANG KITA TIDAK TAHU"  anda paham??????
xpa bole slow2..phm len kaly pon xperr..xpaham lagi tanyer dgn MR Google k>>>


Seriously, memang banyak pengalaman manis yang aku dapat mase buat praktikal training nie.  
tipu la cakap xde yang pahit kan..tp pengalaman manis tue terlampau banyak sampai segala yang pahit2 belaka tue dh tertimbus sendiri.  apa2 pun thankx to all the staff for warm welcoming since aku msuk tue.  lepas tue sudi pulak keluarkan duit club semata2 nak bagi aku pegi FAREWELL DINNER FOR HEAD OF DEPARTMENT.

...big smile for u guys ^_______________^






pix kat atas nie mase RAMAH TAMAH UNIMAS...^_______*


FAREWELL DINNER HEAD OF DEPARTMENT


HARI RAYA & MERDEKA DECORATION

P/S aku dah pandai anyam ketupat...heheheheh...besa la bru nak belajar yerrrr...

Alhamdullillah nie la antara aktiviti yang aku join tyme kt CICTS nie..Semoga smua staff akan lebih erat ikatan ukhuwahnya terutamanya masa "PORTLUCK" tue..Terima kasih dan mintak maaf andai ada kata atau perbuatan yang bisa membuatkan hati2 semua terasa dan sebagainya..Salaaam manis..sampai ketemu lagi yerrrrr..Wassalam

"TIME WILL PASS US BY....BUT ALL THE MEMORY WILL BE FOREVER IN MY HEART..."

Wednesday, September 21, 2011

::Bunga dunia::


BUNGA YANG CANTIK JARANG HARUM…

Salaam semuanyerrr. lame dah tak menghapdetkan diari maya aku nie.  Pejam celik dah pun bulan September kan.  Cepat betol mase nie begerak. Esok lusa habes dh tempoh untuk aku menjalani latihan praktikal nie.  Sebelum tue nie nak share sikit nukilan yang dicopykan (mintak izin k) dari sumber ada stated kt bawah artikel nie.  Menarik sangat terutamanya buat insan2 istimewa yang sangat cantik di atas muka bumi nie.( WANITA ). aku baca tajuk pun dah naik meremang bulu roma. sahabat2ku baca lah untuk manfaat kita bersama.


27JUL
88808027Wanita sinonim dengan kecantikan. Istilah “cermin” dalam bahasa Arab dekat sangat dengan wanita – kerana cermin itu dekat pula dengan kecantikan. Bercermin untuk kelihatan cantik. Ke mana-mana wanita pergi, cermin ada di sisi.
Bagi yang tidak cantik bagaimana? Mereka bukan wanita?
Tunggu dulu, setiap yang Allah cipta pasti indah kerana Allah itu Maha Indah dan suka pada keindahan. Tuhan tidak mencipta manusia hodoh, Tuhan hanya mencipta manusia dengan kecantikan berbeza. Jadi, ingat itu… setiap wanita berhak untuk cantik!
Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan kepada para lelaki maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanitaitu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya.
Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendekata kecantikan itu bagi anggapan sesetengah orang sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.
Namun sebagai seorang Islam, kita tentulah ada kayu ukur tersendiri untuk menilai kecantikan. Kita tentunya mengukur kecantikan wanita mengikut kayu ukur Islam. Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian Islam adalah lebih hakiki dan abadi lagi.

Misalnya, kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah, wajah itu lambat-laun akan dimakan usia. Itu hanya bersifat sementara. Apabila usia meningkat, kulit akan berkedut tentulah wajah tidak cantik lagi. Jadi tentulah ini bukan ukuran kecantikan yang sejati dan abadi.
Sebagai hamba Allah, kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai oleh-Nya lebih tepat dan betul. Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan budi pekerti ataupun akhlak. Itulah misi utama kedatangan Rasulullah SAW – untuk menyempurnakan akhlak manusia.
Kecantikan akhlak jika ada pada seseorang, lebih kekal. Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah. Hancur badan dikandung tanah, budi baik di kenang juga.  Kecantikan akhlak ini juga adalah satu yang lebih abadi. Kata pepatah lagi, hutang budi dibawa mati. Malah akhlak yang baik juga sangat disukai oleh hati manusia. Contohnya, kalaulah ada orang yang wajahnya sahaja cantik tetapi akhlaknya buruk, pasti dia akan dibenci.
Ya, mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu menilai pada bentuk tubuh. Tetapi hati tentulah pada akhlak dan budi. Kecantikan akhlak ini diterima oleh semua orang. Katalah orang jujur, siapapun suka. Semua orang sepakat menyayangi orang yang jujur itu disukai. Sedangkan jika menurut ukuran rupa, penilaian manusia tetap tidak sama. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan, ‘beauty in the eye of beholder’.
Rasulullah saw juga telah pernah menegaskan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Wanita solehah ialah perhiasan rumah-tangga, perhiasan masyarakat dan perhiasan negara. Jika ada ibu yang solehah, anak-anaknya tentu mendapat manfaat. Mereka akan terdidik dengan baik.
Jika ada isteri yang solehah, suami pun akan mendapat manfaat. Para isteri ini akan memudahkan urusan rumah-tangga, menjalinkan hubungan keluargha dengan penuh kasih-sayang dan lain-lain. Tuturkatanya baik, tingkah lakunya baik, senyumannya menawan dan segala-galanya indah… mereka bayangan bidadari syurga di dunia ini.
Kenapa banyak wanita yang memiliki kecantikan tetapi musnah hidupnya? Ada ungkapan yang berbunyi, kemusnahan akan menimpa bilawanita mula merasai dirinya cantik dan mempamirkan kecantikan. Sejauhmana benarnya, wallahua’lam. Tetapi apa yang pasti, menurut Islam jika kecantikan tidak disertai iman yang kuat, maka pemiliknya akan hilang kawalan diri. Akibatnya ramai wanita cantik diperdayakan oleh syaitan untuk menggoda manusia melakukan kemungkaran. Lihatlah di sekeliling kita. Kata orang, bunga yang cantik jarang yang harum! Ini sudah menjadi sesuatu yang lumrah.
Tanpa iman, kecantikan akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan, yang akhirnya akan memusnahkan diri pemiliknya dan orang lain. Cuba kita lihat apa yang terjadi kepada bintang filem barat (di sinipun apa kurangnya), ada yang memporak-perandakan negara, rumah-tangga dan berakhir dengan sakit jiwa dan bunuh diri.
Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikkan itulah yang salah. Kata orang, wanita yang cantik jarang berakhlak. Umpama bunga yang cantik, jarang yang wangi. Tetapi kalau cantik dan berakhlak pula, inilah yang hebat. Umpama cantiknya wanita solehah pada zaman nabi seperti Siti Aishah RA, Atikah binti Zaid dan lain-lain.
Bagaimana mendapat kecantikan sejati? Perlu kita faham kecantikan itu bermula dari dalam ke luar. Bukan sebaliknya. Oleh itu pertama, tanamkan di dalam hati kita iman yang benar-benar kuat berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Iman itu keyakinan, kasih sayang, kemaafan, sangka baik dan reda. Rasa-rasa ini buktikanlah dengan perbuatan yang baik. Bila hati baik, wajah akan sentiasa cantik.
Jadi perkara kedua ialah susulilah iman itu dengan perbuatan yang baik. Ertinya, kita atur kehidupan mengikut syariat atau peraturan Tuhan. Dan apabila iman ditanam, syariat ditegakkan, akan berbuahlah akhlak yang mulia. Wajah, perilaku dan peribadi kita akan nampak cantik sekali. Inilah yang dikatakan kecantikan yang hakiki. Biar buruk rupa, jangan buruk perangai. Apa gunanya mulut yang cantik kalau kita gunakan untuk mengumpat?
Ya, kecantikan akhlak… boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja, oleh yang rupawan mahupun yang hodoh. Itu bukti keadilan Allah yang mencipta wanita dengan berbagai wajah dan rupa… tapi peluangnya untuk “cantik” tetap serupa!
Sumber:

::Jom Follow::TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...